sobota 16. června 2012

Kutná Hora


   Ať žije umění! Vrátili jsme se z Kutné Hory naprosto unešení! Tento zážitek budu rozdýchávat několik dní. Taková krása! Kutná Hora je překrásné město samo o sobě a co teprv, když pořádá unikání výstavu.
   Europa Jagellonica je naprosto fenomenální! Vybrali jsme si komentovanou prohlídku a pak jsme zůstali v expozici ještě hodně dlouho. Taková krása na jednom místě! Dokonalost sama...
   Pokud by někdo měl možnost tuto výstavu navštívit, tak by to měl využít. Doprava do Kutné Hory je pohodová. My jeli ráno z Hlavního nádraží vlakem - byl to vlak jedoucí do Brna. Zpátky jsme přestupovali v Kolíně a vlak na Prahu nám krásně navazoval. Skončili jsme na Smíchovském nádraží. Takže cesta je bezproblémová. Ráno s námi jeli skoro samí anglicky mluvící a asijští turisté. Mysleli jsme, že jedou spíš všichni do Brna, ale jaké bylo naše překvapení, když jsme téměř všichni vystupovali v Kutné Hoře! Co jsme si všimli, tak mezi návštěvníky bylo opravdu nejvíc Asiatů a "Angličanů".
   Cesta z vlakového nádraží do centra tvá cca půl hodiny, takže si každý může prohlédnout město. Kutná Hora je čistá, upravená a plná krásných krámků, kaváren, restaurací a cukráren. My si dali k obědu pečené bagetky a po návratu z výstavy jsme si pochutnali v cukrárně na dortíku a ledovoé tříšťi (Žabža do sebe nalila půl litru).
   V obchodu se suvenýry jsme slintali nad kutnohorskými šperky. My si koupili jen "čumkarty" a magnetku s chrámem sv. Barbory (doma máme lednici plnou magnetek).
   Z výstavy jsme si na památku odnesli kromě zážitků i několik letáků. Suvenýry vážící se k výstavě jsou bohužel předražené. Nejvíc nás zaujaly pastelky:-)
   Na Europě Jagellonice shlédnete přenádherné knihy (např. i osobní modlitební knížku krále Vladislava), různé listiny (včetně královských), sochy, plastiky (obdivovali jsme unikátní Poslední večeři), obrazy, mince, relikviáře... Zkrátka je toho k vidění opravdu hodně.
   A nesmím zapomenout pochválit dobré značení památek a důležitých míst. Po celém městě jsou směrové šipky, takže nikdo nebloudí, což je v České republice celkem unikát...
   Zkrátka a dobře - jeďte do Kutné Hory, stojí to za to!

   Ještě přidávám odkaz na fotky. Jsou tam i fotky z Kouřimi:
http://leesil.rajce.idnes.cz/Kourim_a_Kutna_Hora_16._6._2012/

   
  

9 komentářů:

  1. Když se řekne Kutná Hora, vybaví se mi doutníky. Ochutnali jste, ochutnali? :-D

    OdpovědětVymazat
  2. Mně se vybaví kosti :-) Jako malé robátko jsem tam kdysi byl a na kostičky a výzdobu z nich nemůžu zapomenout... jako velké robátko jsem pak četl Santiniho jazyk od pana Urbana a on té doby toužím zajet do Kutné Hory zase -tentokrát jako poučený divák:-). A teď ještě taková výstava, páni! Kdo by odolal!
    Zato o doutnících slyším prvně... no vida,zase budu o něco chytřejší:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V kostnici jsem byla minulý rok, byl to zajímavý zážitek. Dost morbidní... Když jsme byli v klatovských katakombách, měla jsem pak z toho noční můru:-)

      Santini... nedávno byl o něm krásný pořad v televizi.

      V Kutné Hoře je celý jeden krámek věnovaný kouření, šli jsme kolem něj:-)

      Vymazat
    2. Já mám ke kostem tak nějak obecně kladný vztah - asi to bude tou archeologií:-). Dokonce jsme mívali i kostřivce na vánoční stromeček jako ozdobu, Psisko může dosvědčit. Už se rozpadl, chudák... Možná by v suvenýrech u kostnice měli náhradu!
      (Ten původní byl z časopisu ABC:-D).

      A Santini! Toho pána můžu:-). Mám plán objet všechny jeho kostely. Zatím jsem byl ale jenom na Zelené Hoře (kostnici už nepočítám, protože si ji už moc nepamatuju).

      Vymazat
    3. Já byl v kostnici na Mělníce (říkám "na Mělníce" jako domorodec - kdo jezdí "do Mělníka" a je "v Mělníce", ten toho o Mělníce moc neví :-D). Kosti nebyly děsivé, zato ten reprodukovaný komentář s hudbou jo. :-)

      Sebastiane, měl by sis sehnat novýho kostlivce na vánoční stromek, protože bez něj už to není ono. :-)

      Vymazat
    4. Sebastiane, Santini byl vážně génius. Já ho mám ráda. Škoda, že bydlíš tak daleko, mohli bychom objíždět památky spolu:-)
      Kostlivce jako vánoční ozdobu jsem nikdy neviděla, škoda, že už dosloužil:-D
      Já se v kostnicích a katakombách necítím moc dobře. Působí to na mě tak nějak stísněně. Ale v rámci poznávání si nenechám nic ujít!

      Psisko, já si umím představit, jakou hudbu vám k tomu pouštěli! Je to docela psycho:-D
      Taky bys chtěl kostlivce na vánoční strom? :-D

      Vymazat
    5. Jo, je to smůla - bydlím daleko od všeho, co za něco stojí:-).Jelikož ke zdejším krajům moc loajality necítím, můžu klidně přiznat, že 99% památek,co by mě zajímalo,je v Čechách. Santini je typický příklad, na na Moravě toho moc nepostavil:-(

      Vymazat
    6. Ale zas na druhou stranu si můžeš plánovat dovolený po Čechách! My bychom chtěli jet někam pod stan, aspoň na prodloužený víkend. A jak to půjde, tak budeme výletit i z domova. A snad i na Šumavě.

      Vymazat